Taaltoverdromen

Soms komen zaken als vanzelf op je pad. Worden wilde dromen in een sneltreinvaart werkelijkheid. Vallen puzzelstukjes in elkaar, lijkt het alsof het leven de regie neemt over de uitvoering van je eigen gedachtenspinsels. Er zijn zoveel mooie verhalen te vertellen…

Neem nou dit kastje. Ik vond het via marktplaats en werd er op slag verliefd op. Dankzij mijn vader en een behulpzame vriend vond het zijn weg naar mij. Dit kastje lijkt gewoon een grappig en schattig meubelstuk. Maar het is zoveel meer. Dit kastje is het huis van Minibieb Taaltoverdromen by BalansDans. Het is binnenkort te bezoeken, onder de poort van Boerderijwinkel Petri in Schinnen.

Aan de vondst van dit kastje ging het een en ander vooraf;

Laat ik allereerst constateren dat ik, sinds mijn vroege jeugd, een fervent lezer ben. Stapels boeken heb ik verslonden bij de plaatselijke bibliotheek. Heerlijk weggedoken in een boek liet ik me meevoeren naar andere werelden, betoverd door taal. Ik herinner me lange warme zomers (toen wel nog) vol avonturen in de tuin van mijn ouders en koude, druilerige winters vol geluk in mijn kamer, mijn eigen paradijs.

De bibliotheek sloot. Mijn tijd werd opgeslokt door werk, huis en gezin. Lezen was pure luxe. En luxe is nou eenmaal schaars. De voorliefde voor het geschreven woord in het algemeen en boeken in het bijzonder bleef. In de spaarzame momenten dat er voldoende rust was begon ik zelf te schrijven onder de naam BalansDans. Waar dat toe geleid heeft weten jullie inmiddels.😉 En toen ik me recent wat meer verdiepte in het fenomeen minibieb begon het te kriebelen. Ik droomde van mijn eigen bieb, als ontmoetingsplek voor gelijkgestemden in het dorp van mijn jeugd. Hoe geweldig zou dat zijn?!

Toevallig bleek later een vriendin van mijn vriendin al een minibieb te bezitten en wilde Boerderijwinkel Petri mijn droom huisvesten. Daarmee was het enige dat nog ontbrak een mooi kastje, (nog meer) stapels boeken en enthousiaste en betrokken lezers.

Het kastje is er inmiddels. De collectie krijgt hoe langer hoe meer vorm. Daarom ben ik nu op zoek naar jou! Wil jij samen met mij en andere lezers verder bouwen aan mijn minibieb, door boeken te lenen, lezen en (door) te geven? Wees dan welkom bij Taaltoverdromen, onder de poort van Nagelbeek 17 in Schinnen en laat je verrassen! De definitieve opening zal (ook) worden aangekondigd via http://www.facebook.com/TaaltoverdromenbyBalansDans.

Mijn droom is overigens niet enkel dat mensen mijn minibieb weten te vinden, maar ook dat Taaltoverdromen een laagdrempelige en spontane ontmoetingsplek wordt. Dat daar mooie betekenisvolle gesprekken en misschien wel vriendschappen uit voort gaan vloeien. De wereld lijkt soms zo groot en onpersoonlijk, laten we weer wat meer oog hebben voor elkaar!

Rijkdom is… datgene wat niets kost op waarde weten te schatten.

3 gedachtes over “Taaltoverdromen

  1. Caroline, wat een leuk initiatief. Ik woon te ver weg (in Utrecht) om frequent deel te nemen, maar ik wil graag twee boeken schenken. Ik schreef “De jongens van het Glaspaleis”, een roman uit 2014, die speelt in en rond mijn geboortedorp Schinnen.
    En wat ook leuk is: half april verschijnt mijn historische roman “Duvelsprie”, gebaseerd op een waargebeurd verhaal uit de stamboom van Marlies Hautvast, mijn liefie. Dat speelt zich helemaal af in Schinnen in de roerige achttiende eeuw.
    En als dat onder de poort bij Petri komt te staan, is dat helemaal de juiste plek, want de rechtstreekse voorouders van Petri spelen een belangrijke rol in het boek. Sterker nog: ze komen in het verhaal voor het eerst vanuit Ville du Bois in de Ardennen naar Schinnen. Het is een dramatisch verhaal, dat zeg ik je.
    Mocht dit je bevallen, dan spreken we een keertje af. Ik moet toch nog een paar keer ‘aaf’ komen om de boekpresentatie ((in Schinnen natuurlijk) te regelen. Dan kunnen we elkaar ‘treffen’.
    In ieder geval: succes met deze ambitie!

    Jos

    Geliked door 1 persoon

    1. Hallo Jos, dat is zeker leuk en bijzonder! Ik neem graag jouw boek(en) op in mijn minibieb. Laat maar weten wanneer je in de buurt bent, dan kunnen we kennis maken en drinken we samen een kop koffie. Groetjes, Caroline.

      Like

Plaats een reactie